Met ingang van 1 januari 2022 hebben we te maken met een nieuw zorgstelsel. De zorg wordt niet meer ingedeeld in trajecten, maar er wordt weer gerekend met consult- of prestatietarieven.
Dit noemt men het zorgprestatiemodel.
De zorg wordt NOOIT VOLLEDIG VERGOED.
Altijd dient eerst het eigen risico te worden opgebruikt.
Het hangt af van uw verzekeringspolis hoeveel er vergoed wordt.
Een restitutie polis is het meest gunstig.
Een budgetpolis vergoed de zorg zeer minimaal en soms zelfs helemaal niet.
U ontvangt zelf de rekening en u bent ook zelf verantwoordelijk voor de betaling.
Het is daarom wijs om voorafgaand aan de behandeling bij uw verzekering na te vragen hoeveel u vergoed krijgt.
Een verwijsbrief van uw huisarts, bedrijfsarts of specialist is vereist.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) stelt de tarieven vast.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een diagnostiekconsult en een behandelconsult..
U kunt de volgende tarieven op uw rekening tegenkomen:
Diagnostiek consult 45 minuten € 142,31
Diagnostiek consult/intake 60 minuten € 163,37
Diagnostiek consult/intake 75 minuten € 199,03
Behandelconsult 45 minuten € 120,99
Behandelconsult 60 minuten € 143,71
Behandelconsult 75 minuten € 176,88
Behandelconsult 90 minuten € 216,11
Niet vergoede zorg (OVP) wordt per consult in rekening gebracht. Deze zorg wordt niet vergoed vanuit het basispakket.
In sommige gevallen wordt deze zorg vergoed vanuit het aanvullende pakket.
De Nederlandse zorgautoriteit stelt de volgende tarieven vast voor niet vergoede zorg (OVP):
Consult 45 minuten € 119,50
Dubbel consult € 235,-
Relatietherapie 60 minuten € 159,95
Afspraken dienen minimaal 24 uur van te voren te worden afgezegd.
Te laat afgezegde afspraken of niet nagekomen afspraken worden bij u in rekening gebracht.
Tijdens de telefonische aanmelding worden de vergoedingen met u besproken, zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
De website: https://contractvrijepsycholoog.nl geeft een overzicht van de vergoedingen van de verschillende verzekeraars per polis.
Hiermee hopen wij zoveel mogelijk van uw vragen te hebben beantwoord.
Door de opstartproblemen van dit nieuwe systeem zijn er nog veel vraagtekens.
Hier kunnen wij helaas niet heel veel aan doen.
Het beste is om bij vragen uw verzekeringsmaatschappij te contacten.